قالیشویی بانو

ساخت وبلاگ

کیسی فرش

فرش یکی از اجزای اصلی دکوراسیون منزل است که ممکن است ظاهر آن به دلایل مختلف تغییر کند. یکی از مشکلات شایع به ویژه پس از شستشوی فرش، چین‌خوردگی یا در اصطلاح کیسی فرش است که ظاهر نازیبایی به فرش می‌دهد. چین‌خوردگی فرش در طول زمان عمر مفید آن را نیز کاهش می‌دهد. در این مقاله با این مشکل فرش آشنا می‌شویم و راه‌های برطرف کردن آن را یاد می‌گیریم.

کیسی فرش به چه دلایلی ایجاد می‌شود؟

حتما برای شما هم پیش آمده که فرش منزلتان دچار چین‌خوردگی و چروک شود. به برجستگی و چروکی که روی فرش ایجاد می‌شود کیسی می‌گویند. کیسی یا چین‌خوردگی فرش آن را بیشتر در معرض ساییدگی و فرسایش قرار می‌دهد و علاوه بر ظاهر نازیبا باعث می‌شود عمر مفید فرش کاهش یابد.

حالا ببینیم چین‌خوردگی فرش به چه دلایلی ایجاد می‌شود. مهم‌ترین دلیل این اتفاق پس از شستشوی فرش رول کردن نامناسب فرش است. بدیهی است فرش پس از شستشو به دلیل جذب آب سنگین می‌شود. در این هنگام اگر به درستی رول نشود فشار زیادی به آن وارد شده و در قسمت‌هایی چین می‌خورد.

یکی از دلایل عمده چروک شدن فرش مربوط به دار قالی است. اگر زیر دار دارای لبه‌های تیز یا برآمدگی باشد یا کاملا مدور نباشد، باعث می‌شود فرش در هنگام لوله شدن فشار زیادی را دریافت کند و شکل طبیعی آن دچار تغییر شود.

به هم خوردن تراکم چله از دلایل دیگر ایجاد چروک و چین خوردگی در فرش است. زمانی که ساده‌بافی فرش انجام می‌شود اگر چله‌ها جمع شوند و نظم تراکم آنها به هم بخورد کیسی در فرش به وجود می‌آید.

اگر اشیای اضافه در هنگام چله‌کشی در بین تارهای فرش قرار داشته باشد یا زمان پایین‌کشی فرش از روی دار وسیله یا شیئ‌‌ای در بین تارها وجود داشته باشد، فرش دچار چین‌خوردگی می‌شود.

اگر در بافت فرش مواد نامرغوب یا مواد مصنوعی به کار رفته باشد، در اثر تغییرات محیطی نظیر دما یا تابش خورشید، این مواد واکنش داده و جمع می‌شوند در نتیجه برآمدگی روی سطح فرش ایجاد می‌شود.

گاهی فرش‌ها به دلیل قرار نگرفتن صحیح مبلمان یا وسایل دیگر روی فرش یا راه رفتن زیاد روی فرش دچار کیسی می‌شوند. گستردن فرش در فضایی محدود و کوچک‌تر از متراژ فرش باعث چین خوردن آن خواهد شد.

ممکن است بخواهید به طور موقت فرش را جمع کنید. حتما به خاطر داشته باشید فرش را تا نزنید و حتما رول کنید. تا زدن فرش باعث شکستگی فرش و چروک شدن آن خواهد شد.

راه‌های برطرف کردن کیسی فرش

بهتر است در هنگام خرید فرش به اندازه کافی دقت کنید و فرش را کاملا وارسی کنید تا دارای چین‌خوردگی نباشد، اما اگر پس از اینکه فرش را گستردید یا پس از شستشوی فرش کیسی در آن مشاهده کردید با این راه‌ها آن را برطرف کنید.

آسان‌ترین راه برای از بین بردن چروک فرش راه رفتن روی آن است. فقط توجه داشته باشید فرش باید به طور کامل و بدون هیچ مانعی در اطرافش، روی سطح پهن شود. پس از راه رفتن روی فرش به مرور زمان کیسی آن از بین می‌رود.

راه موثر دیگر برای از بین بردن چروک فرش قرار دادن اجسام سنگین مانند مبل، گلدان، میز و… روی قسمت چین‌خورده فرش است. با رول کردن معکوس فرش نیز می‌توان چین‌خوردگی آن را برطرف کرد.

اگر می‌خواهید به سرعت چروک فرش را برطرف کنید پارچه نخی نمداری را روی قسمت مورد نظر قرار دهید، سپس آن را اتو بکشید. درجه حرارت اتو زیاد نباشد که به بافت فرش آسیبی نرسد. استفاده از بخارشوی نیز در برطرف کردن چروک فرش بسیار موثر است. برای این کار پس از آماده کردن بخارشوی با استفاده از سری مخصوص قسمت مورد نظر را صاف کنید.

قالیشویی بانو...
ما را در سایت قالیشویی بانو دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : norouzi ghalishooiebanoo بازدید : 75 تاريخ : دوشنبه 12 اسفند 1398 ساعت: 14:47

قبل از خرید پرده

پرده علاوه بر پوشش پنجره و تنظیم نور، یکی از اجزای اصلی دکوراسیون داخلی منزل به شمار می‌آید که جلوه کم‌نظیری به فضا می‌بخشد. نکته مهم در انتخاب پرده مناسب برای پذیرایی، آشپزخانه، اتاق خواب و اتاق کودک هماهنگی آن با سبک دکوراسیون، اجزا و وسایل دیگر موجود در منزل است. قبل از خرید پرده باید به نکاتی توجه کرد که در این مقاله به آنها می‌پردازیم.

پرده‌ها در هر فضایی که نصب شوند، پس از گذشت مدتی با جذب گردوخاک کثیف می‌شوند. برای شستشوی پرده به‌ویژه اگر پرده‌های منزل شما جنس حساسی دارند ریسک نکنید و آن را به خدمات شستشوی پرده بسپارید.

تناسب پرده با فضای مورد نظر

انتخاب پرده برای پذیرایی، آشپزخانه و اتاق خواب باید بر اساس ویژگی‌های فضای مورد نظر انجام شود. پرده‌ای که برای سالن پذیرایی انتخاب می‌کنید باید جلوه زیبایی به فضا ببخشد. سایر اجزای دکوراسیون پذیرایی از جمله فرش، مبلمان و تزئینات داخلی مانند کاغذ دیواری را در نظر بگیرید. اگر پارچه مبلمان شما طرح‌دار است شاید بهتر باشد پرده‌ای ساده انتخاب کنید. 

پرده‌های مخمل علاوه بر ظاهر زیبا، پوشانندگی خوبی دارند و دید از ساختمان‌های دیگر را محدود می‌کنند. در صورت انتخاب پرده مخمل معمولا برای زیر آن پرده تور یا حریر نازک در نظر رفته می‌شود تا در طول روز بتوان از نور طبیعی برخوردار شد.

معمولا برای آشپزخانه از پرده‌های زبرا، کرکره یا پشت دری استفاده می‌شود. پرده‌های زبرا در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی در بازار موجود هستند و به راحتی می‌توانید پرده‌ای متناسب با فضای آشپزخانه انتخاب کنید. این پرده‌ها کمتر آلودگی و چربی را به خود جذب می‌کنند و به راحتی شسته می‌شوند.

اتاق خواب، مکانی دنج و آرام برای استراحت، خواب و تجدید قوا است. اگر به نور زیاد حساس هستید از پارچه‌هایی با رنگ‌های تیره استفاده کنید تا فضا تاریک‌تر شود. برای اتاق کودکان طرح‌های شاد و یا طرح انیمیشن‌های مورد علاقه کودکان را انتخاب کنید تا برایشان جذابیت داشته باشد.

جنس و رنگ پرده

قبل از خرید پرده حتما درباره جنس آن تحقیق کنید. جنس پرده علاوه بر تاثیری که در جلوه و زیبایی آن دارد زمان شستشوی آن اهمیت زیادی پیدا می‌کند. اگر جنس پرده از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد پس از شستشو جلوه خود را از دست می‌دهد و شما را مجبور به صرف هزینه مجدد خواهد کرد. 

یکی از کاربردهای مهم پرده حفظ دمای داخل منزل است. پرده‌های ضخیم نظیر پرده مخمل از ورود سرما به داخل منزل جلوگیری می‌کنند و در فصل گرما نیز به حفظ خنکی باد کولر در فضا کمک می‌کنند.

ممکن است مایل باشید از پرده نازک برای پوشش پنجره اتاق‌ها استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید پرده نازک حتما باید دارای نوار سربی باشد تا اصطلاحا به خوبی ریزش داشته باشد و نمای زیبایی به محیط ببخشد.

نکته دیگری که درباره پرده‌های نازک حائز اهمیت است، چروک شدن آن است. پرده‌ای انتخاب کنید که پس از شستشو کمتر چروک شود و نیاز به اتو کردن نداشته باشد. اگر پرده را پس از شستشو به صورت نمناک نصب کنید به میزان زیادی از چروک شدن آن جلوگیری می‎‌کنید.

اگر پنجره شما مدت زیادی در معرض نور خورشید است حتما پرده‌ای باکیفیت خریداری کنید تا در اثر تابش نور دچار رنگ‌پریدگی و پوسیدگی نشود.

برای انتخاب رنگ پرده سالن پذیرایی حتما به تناسب رنگ آن با دیگر وسایل و اجزای دکوراسیون داخلی منزل دقت کنید. طراحان داخلی توصیه می‌کنند از رنگ‌های خنثی استفاده کنید تا به راحتی با رنگ دیگر وسایل هماهنگ شود.

اگر پارچه مبلمان منزل شما طرح‌دار است یا از کاغذ دیواری طرح‌دار برای پوشش دیوارها استفاده کرده‌اید، پارچه پرده را‌ ساده انتخاب کنید. طبیعی است پرده طرح‌دار در فضای ساده جلوه بیشتری خواهد داشت.

قالیشویی بانو...
ما را در سایت قالیشویی بانو دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : norouzi ghalishooiebanoo بازدید : 90 تاريخ : يکشنبه 4 اسفند 1398 ساعت: 15:10